Lukiolaiset ideoivat ratkaisuja kosteus- ja homeongelmiin INNOlukio-kilpailussa

Kosteus- ja hometalkoot toimi yhteistyökumppanina lukioikäisten INNOlukio-kilpailussa, jossa ideoitiin ratkaisuja arkielämän haasteisiin. Kilpailussa yhteistyökumppanit antoivat aitoja haasteita nuorten ratkottavaksi. Kilpailutöitä kertyi yhteensä 173 , joista 17 toi ideoita Kosteus- ja hometalkoisiin. Parhaat ideat palkittiin stipendein 7. helmikuuta Ylivieskassa. Länsi- ja Pohjois-Suomen lukioille suunnattu keksintökilpailu laajenee ensi vuonna valtakunnalliseksi.

INNOlukio-kilpailu sai alkunsa vuonna 2010 matematiikan lehtorin Ari Ervastin Ylivieskan lukiolaiselle pitämästä keksintökurssista. Kerhomaisella kurssilla opiskelijat saivat muun muassa kehittää automaatioita ja robotiikkaa. "Siitä tuli ajatus, että olisi mukava tehdä näitä hommia jollekin oikealle yhteisölle, eikä vain keskenään puuhailla",  Ari Ervasti kertoo. Ajatuksesta syntyi lukiolaisille suunnattu keksintökilpailu, joka laajenee ensi vuonna koko maahan.

Osallistujat saivat kilpailun yhteistyökumppaneilta aitoja ideointitehtäviä. Tänä vuonna kilpailussa oli mukana 12 yhteistyökumppania, joilla kullakin oli oma kilpailusarjansa alatehtävineen. Kilpailutöitä saapui määräaikaan mennessä yhteensä 173.

Uusia ideoita ilmastointiin ja seinärakenteisiin

Kosteus- ja hometalkoot antoi omassa sarjassaan lukiolaisten ratkottavaksi kaksi vaihtoehtoista tehtävää. Ensimmäisessä tehtävässä nuoria haastettiin tekemään keksintö, joka estää rakennusten jonkin kosteus- ja homevaurion synnyn tai auttaa niiden korjaamisessa. Toisessa toivottiin toimintamallia, ohjeistusta tai liikeideaa, jonka avulla omakotitaloasukkaita voitaisiin opastaa hoitamaan rakennuksia kosteus- ja homevaurioita ennaltaehkäisevällä tavalla.

Kosteus- ja hometalkoiden sarjaan saapui yhteensä 17 kilpailutyötä. Sarjan kolme parasta ideaa palkittiin stipendein 7.2. Ylivieskassa järjestetyssä tilaisuudessa. Palkitut työt toivat uusia ratkaisuja muun muassa ilmastoinnin säätöön, suihkutilan ilmastointiin ja kylpyhuoneen seinärakenteisiin.

Muut sarjan kilpailutyöt sovelsivat jo olemassa olevia keksintöjä uudistetuin tavoin. Kaikki sarjaan osallistuneet olivat ymmärtäneet ongelmat ja keksineet niihin ratkaisuja. Ervasti korostaakin, että tärkeintä kilpailussa ei ole voittaminen. "Pelkästään kilpailuun osallistumalla lukioikäiset oppivat työelämässä tärkeitä taitoja, kuten luovuutta, innovatiivisuutta, yrittäjyyttä ja verkostoitumista", hän luettelee.

INNO -lukio laajenee valtakunnalliseksi, lisätietoa täältä.

www.inno.fi